torstai 26. tammikuuta 2017

Houkutellaan yrittäjyyden "koskenlaskijat" Hämeenlinnaan


Hämeenlinnasta on hyvät etäisyydet Suomen kasvukeskuksiin. Ehkä siksi Hämeenlinna on vetänyt puoleensa useita isoja yrityksiä. Suuret yritykset ovat tärkeä asia kaupungille. Ne työllistävät ison joukon ihmisiä ja myös alueen pienempiä toimijoita ja vetävät näin isompaa yritysnippua oman menestyksensä vanavedessä.

Työelämätutkija Petri Rajaniemi (http://futureworks.fi/nobs/petri/) puhui Crazy Townin (http://www.crazytown.fi/hameenlinna/) avajaisissa Hämeenlinnassa työelämän muutoksesta: työelämästä on tullut entistä enemmän koskenlaskua nippu-uitto yrittäjyyden sijaan. Mitä tämä tarkoittaa? Vaikka talous näyttää elpymisen merkkejä, emme voi vain jäädä Hämeenlinnassa odottamaan isojen yritysten tilauskannan kasvamista ja sitä kautta alueen muiden yritysten vetämistä nousuun. Tarvitsemme houkuttimia, jolla saamme myös tulevaisuuden ”koskenlaskijat” kiinnittymään Hämeenlinnaan. Miten tämä tapahtuu?

Positiivinen yrittäjämyönteinen viestintä, houkuttelevien keskustassa sijaitsevien liiketilojen luominen ja markkinointi, nopeiden tietoliikenneyhteyksien tarjonta, pieniä yrityksiä yhdistävän markkinointikanavan kehittäminen, ”koskenlaskijayrittäjille” suunnattujen tilaisuuksien (esim. hankintaklinikka) järjestelmällinen organisointi, verkostoitumisen mahdollistaminen alueen oppilaitosten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa – siinä muutamia ajatuksia, jotka haluaisin muuttaa selkeästi ulos viestityksi konkretiaksi uuden Hämeenlinnan toimintakulttuurissa.

Kääritään siis hihat ja otetaan fokukseen isojen yritysten ohella myös pienet yritykset. Tämä on tulevan SOTE-ratkaisun kannaltakin hyvää harjoitusta. Kun pidämme pienet toimijat elinvoimaisina, vältämme isojen toimijoiden monopolin syntymisen. Hinnat pysyvät kilpailukykyisinä ja asukkailla säilyy mahdollisuus valita monien eri toimijoiden joukosta itselleen parhaiten sopiva palvelun tarjoaja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti