Tulevat
vaalit ovat koulutusvaalit, kunten Hämeen Sanomien yleisönosastolla taannoin todettiin. Koulutukseen satsaaminen
on sekä taloudellisesti että inhimillisesti järkevää. Oppilaat
tarvitsevat opettajaa ja läsnäolevia aikuisia. Kohtaamiselle tarvitaan aikaa.
Opetuksen minimituntimäärää tulee nostaa ja lisätä tarvittaessa aikuisia
tukemaan niiden oppilaiden oppimista, joilla on ongelmia oppimisen ja
itsesäätelyn kanssa.
Resurssipula vaivaa koulua.
Ongelmat tiedostetaan, mutta valitettavan harvoin toimitaan. Tähän ei ole enää
varaa. Suomessa on tällä hetkellä yli 60000 syrjäytynyttä nuorta (mesaatio.fi)
ja lähes 100000 tehostetun tai erityisen tuen perusopetuksen oppilasta (tilastokeskus.fi).
Kun yhtä aikaa yli 65-vuotiaiden
osuuden väestöstä arvioidaan nousevan nykyisestä 19,9 prosentista
26 prosenttiin vuoteen 2030 (stat.fi), on meillä käsillä kestämätön
tilanne, jos nyt tehostetun ja erityisen tuen piirissä olevia lapsia ja nuoria
ei saada ohjattua koulupolun läpi työelämään asti.
Minimituntimäärän
nostaminen yhdellä tunnilla maksaa yhteiskunnalle noin 6 miljoonaa euroa. Jos
minimituntimäärää nostetaan läpi perusopetuksen ovat kustannukset noin 54
miljoonaa euroa. Yhden syrjäytyneen nuoren kustannukset yhteiskunnalle ovat
Sitran ja THL:n laskujen mukaan noin 300 000 euroa (julkari.fi). 60 000 nuoren
kustannukset ovat siis noin 18 miljardia euroa. Syrjäytymisen kierteen
katkaiseminen tulee yhteiskunnalle halvemmaksi kuin se, että emme tee
säästösyistä mitään.
Erityisen
tuen oppilaat saavat useammin henkilökohtaista apua koulunkäyntiin kuin
tehostetun tuen oppilaat. Koulunkäyntiavustajan palkkakustannukset vuositasolla
ovat noin 30000 euroa (kvtes.fi). Vaikka kustannukset ovat hyvin kohtuulliset,
ei koulunkäyntiavustajia riitä kaikille tarvitsijoille. On selvää, että myös
tehostetun tuen lapset ja nuoret hyötyisivät aikuisen läsnäolosta ja tuesta. Voisiko
kolmannen sektorin hyödyntäminen olla yksi ratkaisu, jolla voitaisiin tukea
tehostetun tuen oppilaiden koulunkäyntiä ja elämänhallintaa. Tästä yhtenä
esimerkkinä Oma kamu -toiminta (omakamu.fi) Vai olisiko yksi ratkaisu kunnallisen
koulunkäyntiavustajien pankin luominen, josta akuuttiin tilanteeseen saataisiin
heti lähiaikuinen avuksi, jolloin ongelmat eivät ehtisi kasvaa liian suuriksi.
Uusia toimintamalleja on kehitettävä ja niitä resursoitava, jotta syrjäytymisen
kierre saadaan katkaistuksi jo varhaisessa vaiheessa.
Taloustieteen
emeritusprofessori Siksten Korkman toteaa Helsingin Sanomien kolumnissa: (hs.fi/mielipide
8.1.19): ”Hyvin kohdennetut panostukset lapsipolitiikkaan ovat tehokas keino
vähentää julkisen talouden kestävyysvajetta (”win-win”).” Olen hänen kanssaan
samaa mieltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti