--------------------------------------------------------------------------
Hämeenlinna on Suomen kasvukäytävä-hankkeen keskiössä
ja on sopimuksin sitoutunut sen eteen- päin viemiseen.
Hanketta esitellään seuraavasti: ”Helsingistä
Hämeenlinnan kautta Tampereen vaikutusalueelle sijaitsee Suomen kasvukäytävä,
koko Suomen talouskasvun ja kilpailukyvyn ydin. Tällä tiiviillä alueella
sijaitsee 40 % maan työpaikoista ja täällä tehdään jo noin puolet maan
yritysten liikevaihdosta. Suomen kasvukäytävä muodostaa nauhakaupunkimaisen
pitkän metropolialueen jatkeen, jota pitkin on nopeaa kulkea ja jonka alueella
on miellyttävää asua.” (http://suomenkasvukaytava.fi/.)
------
Hämeenlinnassa on tehty strategisia linjauksia
liittyen junayhteyksien tarjoamiin liikkumismahdollisuuksiin mm. hyväksymällä
uusi aivan rautatieaseman välittömässä läheisyydessä sijaitsevan Asemanrannan
kaavan. Toteutuessaan uusi alue vahvistaa Hämeenlinnan asemaa asumiskaupunkina
ja tuo rautatieaseman läheisyyteen tuhansia uusia asukkaita, joille
mahdollisuus “pendelöidä” on yksi tärkeimmistä asuinpaikan valinnan perusteista
etenkin kun vielä otetaan huomioon asumiskustannusten jatkuva nousu
pääkaupunkiseudulla.
----
Hämeenlinnalaiset haluavat osaltaan olla mukana
toteuttamassa kansallista energia- ja ympäristöstrategiaa. (http://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/strategia-linjaa-energia-ja-ilmastotoimet-vuoteen-2030-ja-eteenpain)
Työ ja elinkeinoministeriön tiedotteen mukaan energia
ja ympäristöstrategian päästövähennystoimenpiteet liikenteessä kohdistetaan
erityisesti tieliikenteeseen, jossa päästövähennyspotentiaali on suurin.
Liikennejärjestelmän energiatehokkuutta parannetaan esimerkiksi liikenteen
uusia palveluita kehittämällä, kulku- ja kuljetustapoihin vaikuttamalla sekä
älyliikenteen keinoja hyödyntämällä.
VR:n toimet IC junavuorojen vähentämiseksi
Hämeenlinnaan kohdistuen ovat jo nyt ajaneet työmatkalaisia vähäpäästöisestä
junamatkustamisesta oman auton käyttöön puhumattakaan niistä, joille aikataulu
ja junatyyppimuutokset ovat tehneet liikkumisen järkevin aikatauluin osittain
jopa mahdottomaksi. Onkin aivan kestämätöntä, että VR valtionjohtoisena yhtiönä
ei tue omilla toimillaan edellä esitettyjen strategisten linjausten
toteutumista vaan osaoptimointiin pohjautuvilla toimilla vähentää erityisesti
tehokkaan työmatkatyöskentelyn mahdollistavien IC junien tarjontaa
Hämeenlinnassa
VR:n ehdottamat paikallisjunat eivät voi olla korvaavina
kulkuvälineinä IC-vuoroille, koska työskentely näissä junissa ei ole
mahdollista. Lisäksi paikallisjunien mukanaan tuomat pakolliset vaihdot, niin
Tampereella kuin Riihimäelläkin aiheuttavat pidentyneiden matka-aikojen
aiheuttaman harmin lisäksi vaikeuksia niin ikäihmisille kuin
liikuntarajoitteisillekin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti