Hyvinvointialueiden talous ei kestä, jos yhä useampi ihminen
tarvitsee sote-palveluja pärjätäkseen arjessa. Siksi kunnilla tulee jatkossakin
olla resursseja panostaa hyvinvointia ja omatoimisuutta tukeviin palveluihin,
kuten opetukseen, työllisyyden edistämiseen, yhdistysten toimintaedellytysten
turvaamiseen ja liikunta- ja kulttuuripalveluihin. Esteettömään liikkumiseen ja
palveluiden saavutettavuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Tarvitaan myös toimintamalli, jonka avulla kuntien
hyvinvointipalveluiden vaikuttavuutta hyvinvointialueiden sote-palvelutarpeen
kehitykseen voidaan mitata. Jos Elsa eläkeläisen on helppo huolehtia hyvinvoinnistaan
kunnan tarjoamien liikuntapalveluiden avulla eikä hän tarvitse lääkäriä kuin
harvoin tai jos ekaluokkalainen Anni saa laadukasta opetusta ja opettajilla on
resursseja puuttua ongelmiin niiden varhaisessa vaiheessa ilman, että niiden
ratkaisemiseen tarvitaan raskaampia sote-palveluita, tulee tämä yhteys voida
todentaa ja näkyä positiivisesti kuntien valtionosuuksissa. Näin taataan
kunnille tarpeelliset resurssit ongelmien ennaltaehkäisyä tukevien palveluiden
ylläpitämiseksi. Tämä on taloudellisesti ja inhimillisesti paras tapa toimia.
Hyvinvointialueen toiminta tulisikin rakentaa
elämänkaarimallisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että hyvinvointialueella
tarkasteltaisiin lasten ja nuorten sote-palveluja, työikäisten sote-palveluja
ja ikäihmisten sote-palveluja omina kokonaisuuksinaan. Näin kuntin tarjoamille
palveluille löytyisi hyvinvointialueelta selkeät ihmisen eri elämänvaiheita
vastaavat sote-palvelurakenteet. Tämä selkiyttäisi palvelupolkuja,
mahdollistaisi rahoituksen kohdentamisen vaikuttavasti ja nostaisi ihmisen etusijalle
palvelujen suunnittelussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti