Hyvinvointialueuudistuksen tavoitteena on nopeuttaa
hoitoonpääsyä nykyisestä kolmesta kuukaudesta seitsemään päivään. Tämä on
järkevää -mitä nopeammin ongelmiin päästään puuttumaan, sen paremmat
edellytykset on niistä kuntoutumiseen. On kuitenkin selvää, että ilman
julkisten ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä, emme tähän
tavoitteeseen pääse. Tarvitaan sekä hankintaosaamista että tarpeenmukaiset
digitaaliset järjestelmät.
Kanta-Hämeen alueella on noin 1000 jollain lailla sote -toimialaan
liittyvää yritystä. Suurin osa, 810 on ammatinharjoittajia ja vain 48 yli
viiden hengen yrityksiä (Taloustutka 12.1). Hoitotakuun toteutumisen kannalta
on merkittävää, miten saamme nivotuksi nämä yritykset osaksi julkisten sote-palveluiden
kokonaisuutta. Hankintaosaaminen nousee keskiöön.
Läpinäkyvä palveluiden hinnoittelumekanismi, jonka avulla
voidaan luotettavasti vertailla eri palveluntuottajien palveluiden hintoja ja
laatua, parantaa hankinnoissa onnistumista. Tähän vertailuun tulee saada mukaan
niin julkiset kuin yksityiset toimijat. Kun hankintahinta ja laatu ovat
luotettavasti vertailtavissa, voidaan tehdä taloudellisesti ja toiminnallisesti
järkeviä ja kustannusten nousua hillitseviä päätöksiä.
Kokoomus korostaa digitaalisten järjestelmien hyödyntämistä
osana hyvinvointialueuudistusta. Olen samaa mieltä. Digitalisaatio on
nimenomaan toiminnan ohjauksessa ja organisoinnissa erinomainen väline. Hyvin
toimiessaan se joustavoittaa ajanvarausta, nopeuttaa hoitoon pääsyä,
mahdollistaa ammattilaisten yhteistoiminnan ja nivoo koko
palvelutuottajaverkoston yhteen. Samalla se vapauttaa lääkäreiden ja hoitajien
aikaa ihmisille. Tämä siis silloin, jos järjestelmät toimivat.
Mielestäni hyvinvointialueen toiminnan iso huolenaihe
liittyy digitaalisten järjestelmien yhteensopivuuteen ja toimivuuteen. Jos
jokainen hyvinvointialue lähtee itsekseen tilaamaan keskeisiä järjestelmiä,
olemme jälleen keskellä tilkkutäkkiä, jossa palaset eivät sovi yhteen,
hoitopolut eivät toimi ja kaikkien toimijoiden resurssit eivät tule
täysimääräisesti hyödynnettyä.
Olisin tässä kohden edellyttämässä valtiolta vahvaa ohjausta
ja resurssointia, jotta järjestelmät saataisiin pelaamaan niin, että ne oikeasti
helpottaisivat kaikkien toimijoiden yhteistyötä. Yhteistyötä tarvitaan, jotta
hyvinvointialueuudistuksen perimmäinen tavoite, jokaisen meistä parempi
hyvinvointi, toteutuu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti