maanantai 20. maaliskuuta 2023

Panostetaan opinpolun alkupäähän

 Oppimistulokset ovat laskeneet. Suomalaisten osaaminen on uhattuna. Osaamisen suotuisa kehitys läpi elämän, vaatii vaikuttavia toimia varsinkin opinpolun alussa.

Esiopetus ja perusopetuksen alkuvaihe luovat pohjan kaikelle oppimiselle. Tähän ikäkauteen on pystyttävä satsaamaan resursseja: opettajan aikaa ja tarvittaessa erityisopettajan tukea. Pienet ryhmät ja mahdollisuus saada oman tasoista tukea matemaattisten ja äidinkielen taitojen oppimisessa heti alkuvaiheessa kantavat läpi koko opinpolun.

Kun opetus on eriytetty niin, että jokaisella on mahdollisuus saada sopivasti onnistumisen kokemuksia ja toisaalta haasteita, syntyy myös myönteinen kuva itsestä oppijana. Tällä on iso merkitys opiskeluun motivoitumisen kannalta. Jos opetus menee ”yli hilseen” motivaatio laskee ja syntyy häiriökäyttäytymistä. Kukapa jaksaisi innostua sellaisesta tekemisestä, josta seuraa vain huonouden kokemuksia. Ehkä tässä on myös yksi syy koulujemme heikentyneeseen työrauhaan.

Kritisoin nykyisen hallituksen koulutuspoliittista linjaa panostaa opinpolun loppupäähän. Jos et osaa lukea, kirjoittaa ja laskea kunnolla, eivät lukion ja ammatillisen koulutuksen vaativat sisällöt ole opiskelijalle motivoivia kahlata läpi. Jokainen voi miettiä kohdaltaan, miltä tuntuisi opiskella uusia asioita vain hatarasti hallussa olevalla kielellä ja käsitteillä. Tässä tilanteessa ovat monet syntyperäiset suomalaiset puhumattakaan maahanmuuttajien tilanteesta.

Huolehditaan siitä, että kaikilla on mahdollisuus saada tarvitsemansa tuki oppia oppimisen perustaidot heti opinpolun alkuvaiheessa. Se luo perustan oppimistulosten nousuun, osaamisen kehittämiseen ja innovaatioiden syntymiseen Suomessa.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti