Maailma on
matkakohteita pullollaan. Omatoimimatkailu on arkipäivää. Ihmiset haluavat itse
valita minne ja miten he matkustavat, millaisista palveluista ja matkakohteissa
ovat kiinnostuneita ja paljonko he ovat mistäkin palvelusta valmiita maksamaan.
Hotelliketjuja syntyy ja pienet ovat helisemässä kilpailun lisääntyessä.
Tuntuuko tutulta? Näinhän SOTE-palvelujen kohdalla tapahtuu. Saamme lukea
kuinka se ja se SOTE-palveluja tuottava firma on yhdistynyt johonkin toiseen
isompaan. Hartioita levennetään, jotta kilpailussa on mahdollista pärjätä. Yhä
edelleen SOTE-palvelujen tarjoajissa on myös paljon pienyrittäjiä:
fysioterapeutteja, kotipalvelun tuottajia jne. Miten tämän kaiken keskellä
pystyy löytämään omia tarpeita parhaiten vastaavan palveluntuottajan? Otetaan
mallia matkailusta.
TripAdvisor.com on
yksi esimerkki kansainvälisestä matkailusivustosta,
johon kirjautuneet jäsenet voivat lähettää kuvia tai kirjoittaa
matka-arvosteluja ja -arviointeja matkakohteista, hotelleista ja ravintoloista
ympäri maailman. Kohteita ja arvosteluja voi ilman rekisteröitymistä
tarkastella. (Wikipedia.) Ja näitä sivustoja on TripAdvisorin lisäksi useita
muitakin. Tarvitsemme SOTEadvisorin, sivuston, johon kirjautuneet jäsenet
voivat kirjoittaa arvosteluja ja arviointeja SOTE-palvelujen tuottajista ja
joita itselleen sopivaa palvelua etsivä voi ilman rekisteröitymistä
tarkastella.
Ajatellaan vaikka tilannetta, jossa sukulaiseni on kotiutettu
sairaalasta leikkauksen jälkeen ja tarvitsee apua. Voisin syöttää SOTEadvisoriin
sukulaiseni iän, kuvauksen avun tarpeesta ja määrästä, asuinpaikan ja hinnan,
jonka olemme valmiita palvelusta maksamaan. SOTEadvisor näyttäisi minulle
kaikkien hakuehdot täyttävien palveluntarjoajien yhteystiedot ja palvelun
hinnan. SOTEadvisor osaisi yhdistellä myös pienempien palveluntuottajien tarjonnasta
minulle sopivan palvelukokonaisuuden ja etsiä sille hinnan, jolloin pienetkin
toimijat tulisivat näkösälle vertailussa. Lisäksi voisin vielä selata muiden
palvelunkäyttäjien arvioita luettelossa näkyvistä palveluntarjoajista.
Tuntuu hurjalta puhua matkailupalveluista ja
SOTE-palveluista samassa blogissa. Totuus on kuitenkin se, että valintojen
tekeminen on tullut osaksi ihmisten arkipäivää. Valintojen tekeminen edellyttää
vertailua. Vertailun tekeminen ilman asiantuntemusta on vaikeaa. Siihen
tarvitaan apua. Tähän avuksi ovat tulleet erilaiset vertailua helpottavat sovellukset.
Miksi sellaista ei luotaisi myös SOTE-palveluihin? SOTE-palvelujen organisointi
asiakasystävälliseksi ja tehokkaaksi kokonaisuudeksi vaatii uusia innovaatiota.
Tässä olisi nyt idea yhdelle sellaiselle. Saa vapaasti käyttää.
Terve Helena, laadun osalta ideasi on hyvä, joskaan ei sinänsä maailmalla uusi.
VastaaPoistaMutta mutta, tuo kohta "Voisin syöttää... ...hinnan, jonka olemme valmiita palvelusta maksamaan" pudotti ainakin minulta leuan kengälle...
Tuottajan valitsemisen kun ei pitäisi vaikuttaa hintaan mitenkään.
Terkuin Kari Ilkkala