perjantai 11. tammikuuta 2019

Pääradan kehittämiseen kolmen kärjen taktiikka


Ihmiset, tavarat ja tieto liikkuvat entistä nopeammin. Liikkumisen edistäminen on Euroopan ja Suomen elinvoiman edellytys. Suomen elinvoima ihmisillä ja yrityksillä mitattuna lepää Helsingin ja Tampereen välisellä alueella. Tämän maakuntajohtajan sanoin kuvattuna ”pitkän metropolin” sydän on rautatie – Suomen päärata. Pääradan kehittäminen tulee olla seuraavan hallitusohjelman keskiössä.

Europarlamentaarikko Henna Virkkunen (kok) poikkesi 18.12 Hämeenlinnassa kertomassa Verkkojen Eurooppa (CEF) -ohjelmasta. Tämän ohjelman kautta EU jakaa rahoitusta liikenteen kehittämiseen tulevien vuosien aikana miljardeja euroja (https://suomenkasvukaytava.fi/tag/cef/). Jotta näistä rahoista saadaan osa Suomeen, tulee kehittämiskohteena olevien rataosuuksien osalta olla tehtynä yleissuunnittelu. Tärkeää on, että yleissuunnittelun keskiöön tulee koko Tampere-Helsinki raideliikenteen kehittäminen, eikä vain esimerkiksi Helsingin seutu. Tässä tarvitaan vahvaa alueellista edunvalvontaa, sillä tarvetta ja halua myös muiden rataverkkojen kehittämiseen löytyy.

Hämeenlinnan edunvalvonnan ensimmäisenä kärkenä tuleekin olla koko pääradan yleissuunnittelun käynnistäminen. Tähän tultaneen saamaan vahvaa tukea niin Tampereen kuin Riihimäen seuduilta. Toisena kärkenä tulee mielestäni pitää VR:n kanssa käytäviä neuvotteluja, joiden tavoitteena on mahdollistaa vaivaton ja miellyttävä työskentely niin pohjoiseen kuin etelään menevissä junissa. Tämän ei voi sanoa toteutuvan tällä hetkellä täpötäysissä paikallisjunissa. Tarvitaan ajanmukaista kalustoa ja varmuutta junien kulkuun.

Kolmantena kärkenä pidän digi-infran kehittämistä sekä Hämeenlinnan kunnan alueella että raide- ja moottoriliikenteen väylillä niin, että työn tekeminen ei ole enää kiinni paikasta. Joustavat työn muodot tulevat lisääntymään. Ihmiset eivät halua istua junissa yhtään sen enempää kuin on tarpeen (vaikka ne olisivat miellyttäviä ja nopeita) ja tässä toimiva digi-infra on keskiössä. Hyvät yhteydet mahdollistavat työn tekemisen, kohtaamisen ja vuorovaikutuksen ilman matkustamista.

Raideliikenteen ja digi-infran kehittäminen, ovat myös ilmastopoliittisia tekoja. Raideliikenteen päästöt ovat vain murto-osa muusta liikenteen päästöistä ja toimiva digi-infra sekä uudet työn tekemisen muodot tekevät puolestaan osan matkustamisesta tulevaisuudessa tarpeettomaksi. Oma työmatkani keittiöstä työhuoneeseen on vain muutaman metrin ja silti päätteeltä minulla on tavoitettavissa koko maailma.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti