Olen tullut siihen tulokseen, että tilaaja-tuottajamallin kehittäminen on ollut käynnissä jo
hetken aikaa. Se on vain naamioitunut Kylä kaupungissa -hankkeesta käytävään
puheeseen ja Proomu II - hankkeen hiljaiseen lipumiseen eteenpäin.
Kylä -hankkeen innovatiiviset ja asukaslähtöiset ideat on toteutettu
hankkeessa jaettujen 500 euron suuruisten tukirahojen voimin. On suorastaan
hämmästyttävää mitä kaikkea tällaisilla pienillä kannustusrahoilla on saatu
aikaiseksi. Ja mikä parasta, nyt kun erilaisia toimintoja on saatu alulle ne
jatkuvat ihan itsekseen ilman kannusterahaa. Asukkaiden tarpeista lähtöisin
olevalle toiminnalle on selvästi ollut tilaus.
Kylä -hankkeesta saadut kokemukset herätti virkamiehet pohtimaan, miten tällaista alueellista aktiivisuutta voitaisiin tukea myös jatkossa hankkeen päätyttyä. Näistä pohdinnoista jalostui ajatus tilaajavirkamiesten toimimisesta alueellisina kyläpäälliköinä. Yhtä aikaa on palvelupuolella aloitettu mittava uudistushanke, jonka tavoitteena on yhdistää koko lasten-ja nuorten palvelut yhdeksi palvelukokonaisuudeksi vuoden 2014 alusta. Hanke kulkee nimellä PROOMU II. Nämä kaksi meneillään olevaa hanketta muokkaavat tulevaisuudessa varsin mittavasti sekä tilaaja-tuottajamallia että palveluiden järjestämistä. Hankkeet ovat kesken, mutta en malta olla visioimatta hieman tulevaisuutta niin kuntalaisen kuin poliitikon näkökulmasta.
Kuntalaisella on tulevaisuudessa alueellaan henkilö
(kyläpäällikkö), johon hän voi olla yhteydessä kaikissa alueen palveluita koskevissa
asioissa. Kyläpäälliköllä on tieto alueen palveluista, joihin kuuluvat sekä
kunnan itsensä tuottamat että yksityiset kuin myös järjestöjen ja muiden
kolmannen sektorin toimijoiden tarjoamat palvelut. Kuntalainen saa hetimiten,
ilman turhaa tiskiltä toiselle pompottelua, tiedon tarvitsemastaan palvelusta
ja sen järjestäjästä. Kunnan tarjoamat lasten- ja nuortenpalvelut toimivat
alueella yhtenä kokonaisuutena, jossa osaamista jaetaan ja tätä kautta
pystytään jo varhaisessa vaiheessa puuttumaan orastaviin ongelmiin. Alueella
toimivia muita palvelujen tarjoajia ohjataan sopimusohjauksella niin, että
kuntalainen voi olla varma palvelun laadukkuudesta, on sen tuottaja kuka
hyvänsä. Lisäksi alueellisilla kannusterahoilla tuetaan kolmannen sektorin, eri
palveluntuottajien ja asukkaiden välistä yhteistoimintaa.
Asukkaiden tarpeista ja muusta saadusta palautteesta
pidetään ajantasaista tietokantaa, joka ohjaa poliittista päätöksentekoa.
Alueelliset kyläpäälliköt pitävät tiivistä yhteyttä toisiinsa, jotta tieto
alueiden tarpeista saadaan ohjaamaan lautakunnille tulevia esityksiä.
Poliittiset päätöksentekijät saavat halutessaan tietoa kyläpäälliköiltä eri
alueiden tilasta. Oikeudenmukaisuus päätöksenteossa tarkoittaisi
tulevaisuudessa sitä, että resursseja jaetaan tarpeen mukaan. Tämä kaikki
edellyttää avointa vuorovaikutusta ja luottamusta kuntalaisten, poliitikkojen
ja virkamiesten kesken.
Hämeenlinnassa peräänkuulutetaan avoimuutta päätöksentekoon.
Ehkäpä tässä uudessa mallissa luodaan siihen entistä paremmat edellytykset. Siksi
haluan myös itse olla sen kehittämisessä mukana.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti